System Zarządzania Jakością ISO 9001 i normy powiązane.
System Zarządzania Jakością ISO 9001 i normy powiązane.
- PN-EN ISO 9004:2018-06 Zarządzanie jakością. Wytyczne osiągnięcia trwałego sukcesu.
W niniejszym dokumencie podano wytyczne zwiększenia zdolności organizacji do osiągnięcia trwałego sukcesu. Wytyczne te są spójne z zasadami zarządzania jakością podanymi w ISO 9000:2015 i zawierają narzędzie samooceny do przeglądu stopnia przyjęcia przez organizację koncepcji normy ISO 9004.
- PN-ISO 10001:2020-06 Zarządzanie jakością. Zadowolenie klienta. Wytyczne dla organizacji dotyczące kodeksów postępowania.
Podano wytyczne dotyczące planowania, projektowania, rozwoju, wdrażania, utrzymywania i doskonalenia kodeksu postępowania dotyczącego zadowolenia klienta. Uwzględniono kodeksy odnoszące się do wyrobów, zawierających deklaracje składane klientom przez organizację, które dotyczą jej zachowania. Przedstawiono uproszczone przykłady elementów kodeksu dla różnych organizacji.
- PN-ISO 10002:2020-07 Zarządzanie jakością. Zadowolenie klienta. Wytyczne dotyczące postępowania z reklamacjami w organizacjach.
Podano wytyczne dotyczące procesu postępowania z reklamacjami związanymi z wyrobami organizacji, łącznie z planowaniem, projektowaniem, funkcjonowaniem, utrzymaniem i doskonaleniem.
- PN-ISO 10003:2020-07 Zarządzanie jakością. Zadowolenie klienta. Wytyczne dotyczące rozstrzygania sporów na zewnętrz organizacji.
Podano wytyczne dla organizacji dotyczące planowania, projektowania, rozwoju, funkcjonowania, utrzymywania i doskonalenia skutecznego i efektywnego procesu rozstrzygania sporów w odniesieniu do reklamacji, które nie zostały rozwiązane przez organizację.
- PN-ISO 10004:2020-07 Zarządzanie jakością. Zadowolenie klienta. Wytyczne dotyczące monitorowania i pomiaru.
Ten dokument zawiera wytyczne dotyczące definiowania i wdrażania procesów monitorowania i pomiaru zadowolenia klientów oraz koncentruje się na klientach spoza organizacji.
- PN-ISO 10005:2020-06 Zarządzanie jakością. Wytyczne dotyczące planów jakości.
Podano wytyczne dotyczące opracowania, przeglądu, akceptacji, stosowania i nowelizacji planów jakości. Ma zastosowanie do planów jakości dotyczących procesu, wyrobu, przedsięwzięcia lub umowy, każdej kategorii wyrobu (przedmiot materialny, wytwór intelektualny, materiały przetworzone i usługi) oraz każdego sektora przemysłu. Koncentruje się przede wszystkim na realizacji wyrobu i nie jest przewodnikiem do planowania organizacyjnego systemu zarządzania jakością.
- PN-ISO 10006:2018-05 Zarządzanie jakością. Wytyczne zarządzania jakością w projektach.
W niniejszym dokumencie podano wytyczne dotyczące zastosowania zarządzania jakością w projektach. Ma zastosowanie do organizacji prowadzących projekty o różnym stopniu złożoności, małych lub dużych, o krótkim lub długim czasie trwania, które są indywidualnymi projektami lub stanowią część programu lub pakietu projektów, w różnych środowiskach i bez względu na rodzaj wyrobu/usługi lub proces, z zamiarem zadowolenia stron zainteresowanych projektem poprzez wprowadzenie zarządzania jakością w projektach. Może to wymagać dostosowania wytycznych do konkretnego projektu. Niniejszy dokument nie jest przewodnikiem dotyczącym zarządzania projektami. W niniejszym dokumencie przedstawiono wytyczne dotyczące jakości w procesach zarządzania projektami. Wytyczne dotyczące zarządzania projektami i powiązanymi procesami są zawarte w ISO 21500.
- ISO 21500:2012 Wytyczne zarządzania projektami.
ISO 21500 zostało opracowane, w celu zapewnienia wskazówek na temat koncepcji i procesów zarządzania projektami w celu wdrożenia procesów i najlepszych praktyk w celu poprawy wydajności zarządzania projektami. [6] Chociaż standard opisuje ważne koncepcje i procesy zarządzania projektami, nie zawiera szczegółowych wytycznych, a ogólne tematy zarządzania są ograniczone do odpowiednich aspektów zarządzania projektami.
- PN-ISO 10007:2018-05. Zarządzanie jakością. Wytyczne zarządzania konfiguracją.
W niniejszym dokumencie podano wytyczne dotyczące zastosowania zarządzania konfiguracją w organizacji. Ma on zastosowanie do wspomagania wyrobów i usług, od koncepcji do likwidacji.
- ISO 10008:2013 Zarządzanie jakością. Zadowolenie klienta. Wytyczne dotyczące transakcji handlu elektronicznego między przedsiębiorcami a konsumentami.
ISO 10008:2013 zawiera wytyczne dotyczące planowania, projektowania, opracowywania, wdrażania, utrzymywania i ulepszania skutecznego i wydajnego systemu transakcji handlu elektronicznego między przedsiębiorcą a konsumentem (B2C ECT) w organizacji. ISO 10008:2013 ma na celu umożliwienie organizacjom ustanowienia uczciwego, skutecznego, wydajnego, przejrzystego i bezpiecznego systemu ECT B2C, aby zwiększyć zaufanie konsumentów do ECT B2C i zwiększyć zadowolenie konsumentów.
- ISO 10012:2003 Systemy zarządzania pomiarami. Wymagania dotyczące procesów pomiarowych i urządzeń pomiarowych.
ISO 10012:2003 określa wymagania ogólne i zawiera wytyczne dotyczące zarządzania procesami pomiarowymi oraz potwierdzenia metrologicznego sprzętu pomiarowego używanego do wspierania i wykazywania zgodności z wymaganiami metrologicznymi. Określa wymagania dotyczące zarządzania jakością w systemie zarządzania pomiarami, który może być wykorzystywany przez organizację wykonującą pomiary w ramach ogólnego systemu zarządzania, oraz w celu zapewnienia spełnienia wymagań metrologicznych.
- PN-ISO 10014:2008 Zarządzanie jakością. Wytyczne do osiągania korzyści finansowych i ekonomicznych.
Podano wytyczne do osiągania korzyści finansowych i ekonomicznych dzięki zastosowaniu zasad zarządzania jakością wg ISO 9000.
- PN-ISO 10015:2004 Zarządzanie jakością. Wytyczne dotyczące szkolenia.
Podano wytyczne, które mogą pomóc organizacji w identyfikowaniu i analizowaniu potrzeb dotyczących szkolenia, w projektowaniu i planowaniu szkolenia, zapewnieniu realizacji szkolenia, ocenie wyników szkolenia oraz monitorowaniu i doskonaleniu procesu szkolenia, tak aby cele organizacji zostały osiągnięte. Położono nacisk na wpływ szkolenia na ciągłe doskonalenie.
- ISO/CD 10017 Zarządzanie jakością. Wytyczne dotyczące technik statystycznych dla ISO 9001.
W opracowaniu
- ISO 10018:2012 Zarządzanie jakością. Wytyczne dotyczące zaangażowania i kompetencji ludzi.
ISO 10018:2012 zawiera wskazówki dotyczące angażowania ludzi w system zarządzania jakością organizacji oraz zwiększania ich zaangażowania i kompetencji w tym systemie.
- PN-ISO 10019:2006 Wytyczne dotyczące wyboru konsultantów systemu zarządzania jakością i korzystania z ich usług.
Podano wytyczne dotyczące wyboru konsultantów systemu zarządzania jakością i korzystania z ich usług. Norma jest przeznaczona do wspomagania organizacji podczas wybierania konsultanta systemu zarządzania jakością. Podano w niej wytyczne dotyczące procesu oceny kompetencji konsultanta systemu zarządzania jakością i zdobycia zaufania co do tego, że potrzeby i oczekiwania organizacji w stosunku do usług konsultanta będą spełnione.
- ISO/TS 54001:2019 Systemy zarządzania jakością. Szczegółowe wymagania dotyczące stosowania ISO 9001: 2015 dla organizacji wyborczych, na wszystkich szczeblach administracji.
Niniejsza Norma Międzynarodowa określa wymagania dla systemu zarządzania jakością, gdy organizacja: a) musi wykazać zdolność do konsekwentnego dostarczania produktów i usług, które spełniają wymagania klienta i obowiązujące wymogi ustawowe i wykonawcze, oraz b) ma na celu zwiększenie zadowolenia klienta poprzez skuteczne stosowanie systemu, w tym procesy doskonalenia systemu i zapewnienia zgodności z klientem oraz mających zastosowanie wymagań ustawowych i wykonawczych. Ten dokument określa wymagania dla systemu zarządzania jakością, w którym organizacja wyborcza: - musi wykazać się zdolnością do zarządzania wyborami w głosowaniu tajnym, aby zapewnić wiarygodne, przejrzyste, bezpłatne i uczciwe wyniki zgodne z wymogami wyborczymi; - w ramach ustanowionych ram prawnych ma na celu zwiększenie zaufania obywateli, kandydatów, organizacji politycznych i innych zainteresowanych stron wyborczych poprzez skuteczne wdrożenie systemu zarządzania jakością w wyborach, w tym procesów ciągłego doskonalenia. UWAGA W tym dokumencie termin "produkt" odnosi się tylko do służby wyborczej świadczonej przez organ wyborczy. Niniejszy dokument dotyczy okresu wyborczego, w tym działań lub procesów przedwyborczych i powyborczych. Dokument ten ma zastosowanie do wszystkich organów wyborczych uczestniczących w dowolnym aspekcie procesu wyborczego, bez względu na to, czy są to organizacje stałe, czy organizacje tymczasowe utworzone w celu wsparcia określonego okresu wyborczego.